Využití služby Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti (DZDPN)
V případě, že se zaregistrujete u ČSSZ k nové službě DZDPN, zpřístupní se vám v programu PAMICA možnost elektronického podání DZDPN.
Využití služby Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti (DZDPN) – jak na to?
- Nejdříve si zašlete požadavek na eNeschopenky za určité období, po ověření stavu podání obdržíte odpověď z portálu VREP s XML souborem eNeschopenky obsahující notifikace o vzniku, trvání a ukončení pro více zaměstnanců najednou.
- V agendě eNeschopenka si z nabídky Záznam zvolíte povel Podání DZDPN (eNeschopenka)…, kterým vyvoláte Průvodce pro elektronické podání DZDPN.
- Na první stránce průvodce se automaticky vyplní variabilní symbol firmy z agendy Globální nastavení/Instituce z oddílu Sociální pojištění. Vy tak jen nastavíte interval požadavku (tj. období Od–Do, na které se chcete dotázat) a zvolíte certifikát, který máte zaregistrovaný u ČSSZ pro elektronické podání DZDPN.
- Na další straně průvodce můžete upravit složku a název souboru pro uložení datové věty, zároveň můžete provést automatické odeslání podání na portál Veřejné rozhraní pro e-Podání (VREP), a to zatržením volby Odeslat DZDPN na VREP. V tomto případě je nutné podepsat data certifikátem, stejně jako z jiných podání na VREP. Dále ještě vyplníte pole Adresa pro odeslání podání (jak už z názvu vyplývá, je v něm uvedena adresa, na kterou se podání odešle) a také pole E-mail, do kterého můžete volitelně zadat e-mail pro zasílání informací o změnách stavu zpracování podání.
- Po automatickém odeslání DZDPN na portál Veřejné rozhraní pro e-Podání (VREP) se automaticky vytvoří záznam do agendy Elektronická podání, kde bude evidován. Následně provedete samotný import eNeschopenek, při kterém se ověří stav podání DZDPN a provede se stažení XML souborů pro všechny zaslané požadavky. Pro stažení eNeschopenek do programu PAMICA stačí ve stejnojmenné agendě v nabídce Záznam zvolit povel Import eNeschopenky…

V případě odstávky portálu VREP, kdy nebude možné ihned zjistit stav zpracování odeslaného podání, jej můžete ověřit prostřednictvím povelu Záznam/Zjistit stav podání v agendě Elektronická podání – v případě, že se nepodaří stav podání zjistit, je nutné si ověřit stav zpracování později, tedy ověření stavu podání opakovat. Pokud je žádost o zaslání notifikací za určité období zpracovaná a v programu PAMICA je zjištěný stav podání bez chyb, odešle portál VREP automaticky data eNeschopenek (XML soubor), který spadá do požadovaného období. Takto zaslaná data je nutné uložit do zvolené složky pro import eNeschopenek a v agendě Elektronická podání následně zvolit povel Exportovat eNeschopenku. XML soubor s jednotlivými notifikacemi o vzniku, trvání a ukončení DPN se uloží do zvolené složky. V agendě eNeschopenka pak provedete samotný import eNeschopenek.
Import eNeschopenek
V případě, že již ve svém počítači máte stažené XML soubory s eNeschopenkami nebo jste odeslali požadavek na určité období prostřednictvím služby DZDPN, můžete v agendě eNeschopenka provést jejich import.
Import Neschopenek – jak na to?
- Z nabídky Záznam zvolíte povel Import eNeschopenky..., zobrazí se Průvodce pro import eNeschopenek, kde bude přednastavený variabilní symbol z Globálního nastavení/Instituce, a vyberete složku, ze které chcete provést import eNeschopenek. Můžete také nastavit složku pro přesun již naimportovaných XML souborů.
- Máte-li odeslaný požadavek na určité období prostřednictvím služky DZDPN, nastavte si volbu Automaticky stáhnout soubory eNeschopenky z podání DZDPN, která zajistí ověření stavu vašeho podání a zároveň, v případě přijatého stavu, provede stažení XML souborů s eNeschopenkami do vámi přednastavené složky.
- Na další straně průvodce budete informování o výsledku stažení eNeschopenky z podání DZDPN.
- Zvolením tlačítka Další můžete na další straně průvodce vybrat konkrétní XML soubory, které si přejete naimportovat.
Po dokončení průvodce se v agendě eNeschopenka vygeneruje jeden záznam pro každou eNeschopenku daného zaměstnance. Stav importu XML souborů s eNeschopenkami si jednoduše zkontrolujete ve sloupci Stav eNeschopenky. Rozlišují se 4 typy: vznik, trvání, ukončení, bez vzniku. Stav neschopenky bude aktualizován po dalším importu XML souboru s notifikacemi pro tuto neschopenku, kdy bude vždy uveden poslední typ, který byl importován.
Propojení eNeschopenek se mzdami
Záznamy vytvořené v agendě eNeschopenka jsou připraveny k vložení do nepřítomností v agendě Mzdy/příslušný měsíc. V té stačí zvolit povel Vložit eNeschopenky... z nabídky Záznam a zobrazí se Průvodce pro vytvoření pracovních neschopností z eNeschopenek, kdy se po stisku tlačítka Další hromadně vytvoří nepřítomnosti na záložku Složky nepřítomnosti ve vystavených mzdách zaměstnanců.

Při hromadném vložení eNeschopenek se kontroluje duplicitní zadání, a to v případě ručně zadaných nepřítomností. Tyto konflikty jsou pak uvedeny na poslední straně průvodce.
Po dokončení průvodce se vygenerují do vystavených mezd zaměstnancům složky nepřítomnosti H01 – Nemoc nebo H03 – Nemoc – pracovní úraz, a to na záložku Složky nepřítomnosti v agendě Mzdy/příslušný měsíc. S takto vytvořenými složkami nepřítomnosti můžete pracovat dále tak, jak jste zvyklí.

V případě navazujících nepřítomností se v následujícím měsíci při vložení eNeschopenek vytvoří vazba na předchozí nepřítomnost.
Pokud budete mít složky nepřítomnosti H01 – Nemoc, resp. H03 – Nemoc – pracovní úraz vloženy ručně nebo importovány z docházky, je možné tyto složky nepřítomnosti dodatečně spárovat s eNeschopenkou. V dialogového okna složek nepřítomností je pole eNeschopenka, kde z výklopného seznamu vyberete příslušnou neschopenku.
Pokud nebudete chtít vkládat eNeschopenky do mezd zaměstnanců hromadně, můžete v každé mzdě zaměstnance vložit neschopenku ručně na záložku Složky nepřítomnosti. Pro tyto účely jsme rozšířili místní nabídku o povel Vložit – eNeschopenky; můžete zvolit mezi povelem Vložit z agendy nebo Vložit eNeschopenku, která se vám bude nabízet. Pokud kliknete na povel Vložit z agendy, přepnete se do agendy eNeschopenka pro výběr příslušné neschopenky. Pak už jen neschopenku vyberete a zvolíte povel Přenést do dokladu, čímž se vygeneruje složka nepřítomnosti.